TEMAN-TEMAN WANIE

Jumaat, 1 April 2011

"perBEZAan cENcALuk dGn bUdU.."

Sejuknya pagi ni. grrr~~
Terasa di Korea pulak. *Perasan lebih okay?*

Okay. Cut the craps. Ada sesiapa yang terliur tak baca title kat atas ni? Semalam cerita pasal aisyah hidup lagi . Hari ni cencaluk & budu pula. Sekali sekala ceita tentang makanan tradisi..kekeke
Actually Sanyo Osaka teringin nk makan cencaluk bersama my mamy. Sape kata Sanyo Osaka tak tau makan benda - benda macam tu? Nak kena sembelih ke? haha...

       Yer lar Sanyo Osaka kan orang MELAKA. Cencaluk datang dri negeri MELAKA. Berbeza pula dengan budu. Budu datang dari KELANTAN. Sanyo Osaka tak makan budu sebab Sanyo Osaka bukan owg KELANTAN.

Before that, ada sesiapa yang tak tau cencaluk? Meh sini Sanyo Osaka nak bagitau.


"Cencaluk ialah sejenis lauk dalam hidangan tradisional Melaka. Oleh sebab ia dibuat daripada udang halus yang lebih dikenali sebagai udang geragau, cencaluk mengandungi kandungan protein yang tinggi."- Wikipedia
Dah tau? Bagus. Jom semua pekena cencaluk!


After bercerita tentang cencaluk..moh kite pegi jelajah cerita mengenai budu pula. Yang Sanyo Osaka tahu.....

                                                           sumber-google

Budu atau sos bilis yang berasal dari negeri sebelah pantai timur Malaysia iaitu KELANTAN. Khasiat budu yang diproses dari ikan bilis yang diperam terbukti mampu mengatasi masalah kanak-kanak yang menderita penyakit diarrhoea kronik akibat kurang zat pada tubuh.
Budu mampu meningkatkan daya tahan tubuh (immune) yang dapat memerangi pelbagai penyakit merbahaya dan menghalang kanser.
Kenyataan ini bagaikan satu kejutan bagi golongan yang selama ini memperlekehkan kewujudan budu yang dianggap makan “kuno”.

Budu didapati berpotensi untuk melawan radikal bebas dan dipercayai mampu menghalang proses penuaan K
Dengan pengambilan budu sebagai makanan sampingan, ia mampu menggalakkan pertumbuhan berat badan bagi golongan yang menderita penyakit diarrhoea kronik ini serta menyembuhkannya dalam waktu singkat.
Ia juga dapat mempertingkatkan IQ kepada sesiapa yang memakannya. kerana ia merangsangkan sel-sel otak dan akan memperkukuhkan ikatan di antara neuron-neuron serta menguatkan neuron-neuron yang lemah. so budu nie sesuai untuk kawan2 Sanyo Osaka yang masih bergelar pelajar dan khas untuk kwn Sanyo Osaka iaitu Esyam Rosli yang bercadangan untuk melanjutkan pelajaran.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

terima kasih sudi comment..syg kamu..
muaahhh..lalalala

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...