TEMAN-TEMAN WANIE

Jumaat, 19 Ogos 2011

ZAKAT ITU WAJIB

ASSALAMUALIKUM W.B.T khas untuk kalian.. 
harini dah masuk ke-19 hari umat islam berpuasa..waahhh tingal bape hari jerk lagi nak RAYA..wink..wink..wink..tak sabar ooo nak raya...pastinye raya taun nie begitu meriah..hehehe setibanya ramadhan..pastinya umat2 islam akan menjalankan aktiviti yang harus dilakukan..tak kira yang miskin mahupun yang kaya..nak tau tak ape yang mereka lakukan?? 
Yang utamanya mesti la berpuasa, bangun sahur, berbuka pabila sampai waktu nya, melakukan solat tarawikh, bersyoping baju baru, membuat kueh muih, dan yange paling penting dan wajib ialah "MEMBAYAR ZAKAT".
zakat dibawar bagi yang mampu.. selalunya zakat dibayar oleh bapa sebagai ketua keluarga , 
lelaki sebagai seorang suami.. Zakat tu bernama ZAKAT FITRAH.. ramai kawan-kawan aye cakap kalau perempuan yang dah bekerja wajib bayar sendiri..so aye mule la risau sebab aye tak tahu nak bayar kat mane..waktu bila kena bayar.. bertukus lumus aye mencari maklumat tentang zakat nie..so aye dah dapat jawapan bagi setiap soalan yang aye musykil kan tu..nak tengok tak ape jawapan tu??meh la COCOK. kat situ leh la kowng tau pempuan tu sebenarnye xpayah bayar zakat kalau ayah die dah bayo kan..hehehe...

Selain tu..aye dapat la jugak info2 lain sikit tentang maksud n sikit2 tentang zakat... tengok la SINI kalau nak tau lebih lanjut tentang owg tengah bayar  zakat nie.. 
ok kat bawah nie aye nak letak kan gambar owg tengah bayar ZAKAT..jom tengok..hehehe

GAMBAR HIASAN




setelah settel sume.. last sekali pasti kite mahu pergi menjenguk kepusara orang2 yang kit sayang kan2.. begitu jugalah aye..aye akan pergi ke pusara arwah nenek aye sebelah ibu dan pusara arwah atuk sebelah ayah pulak..bile cerita tentang pusara..boleh rasa takot kalau malam..tapi kali nie aye cerita tentang pusara tetibe rindu aye pada meraka teramat sangat.. kiriman bacaan yassin n membaca al-fatihah mampu aye sedekahkan pada meraka..amin..





-TAMAT-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

terima kasih sudi comment..syg kamu..
muaahhh..lalalala

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...